Choď na obsah Choď na menu
 


9. Pliaga zvaná externé poradenské firmy

Túto kapitolu som takto nazval nie preto, že chcem, aby externé firmy zanikli, ale aby si každý jasne dokázal uvedomiť, kedy externú firmu potrebuje a kedy nie, a aká firma vám pomáha, a aká z vás iba „vysáva“ peniaze – čo je žial najčastejší prípad.

Najprv si povedzme niečo o podstate tzv. poradenských firiem. Jeden z mojich šéfov to charakterizoval nasledovne: „Ak sa poradenskej firmy spýtate koľko je hodín, ona si vypýta vaše hodinky a z nich vám ten údaj prečíta.“. Čo to znamená v praxi? Že buď máte skúsených ľudí interne (napr. Black Beltov), ktorí dokážu robiť analýzy a navrhovať realistické riešenia, alebo si na to musíte najať firmu.

Absolútnym plytvaním peňazí a časom je kombinácia týchto dvoch riešení, ktorú som ja osobne zažil. Pre „výstrahu“ popíšem negatíva takéhoto politického rozhodnutia.

Plytvanie peňazí

Vo firme v ktorej som robil sme si najali dve externé firmy (akoby jedna negatívna skúsenosť nestačila). Mali nám radiť vo veciach, o ktorých sme jasne vedeli ako majú vyzerať. Zdôvodnenie bolo nasledovné – mali nám hlavne pomôcť presadiť zmeny, ktoré sme my neboli schopní presadiť v top menežmente. Prečo? Lebo BIG BOSSOVIA považovali za „profesionálov“ iba tých, ktorí si za svoje „napady“ vypýtali 10x viac ako platili zamestnancom. Javí sa vám to ako riadna hlúposť? Ani nie. Vedecky bolo dokázané, že ľudia takto rozmýšľajú! Nekúpili ste si niekedy značkové tenisky za 2.000 aj keď tie neznačkové boli za 600 a vyzerali rovnako a dokonca boli aj preukázateľne rovnako kvalitné? Dokonca (myslím že v Amerike) robili jeden prieskum pri ochutnávke vína. Niektorým ľuďom naliali víno  a povedali, že je to lacné víno za 1$, iným že stojí 10$ a ďalším, že je to delikatesa za 100$. Pritom každému naliali víno z toho istého suda! Čo myslíte kto sa vyjadril, že to vínko je super a kto povedal, že „nič moc“? Dokonca to podporili aj nejakým meraním mozgovej aktivity – aj toto meranie potvrdilo, že tí, ktorí si mysleli, že pijú drahé víno, si ho vyslovene užívali. Práve toto je kameňom úrazu. Externé firmy majú väčšinou prepracovaný systém „masírovania“ mozgov top manažmentu – krásne prezentácie (ktoré im dokonca vyrábali cez noc v Pakistane, z čoho boli naši najvyššií priam unesení) väčšinou v angličtine, používajúc rôzne formálne štandardné výrazy - a nikto predsa nedopustí aby si iní mysleli že tomu nerozumie! Preto je väčšinou top manažment, ktorí podrobnostiam z procesov nerozumie, ľahkou korisťou.

Praktická realizácia

Väčšinou sa takáto externá firma k praktickej realizácii nedostane – vedia si to zariadiť. Tam by sa totiž zistilo, že tie ich úchvatnosti nie sú až také dobré ako nás presviedčali. Alebo to jednoducho nevedia. Nie prvý raz sa totiž stalo, že prezentáciu viedol nejaký „inostránec“ (napr. Talian) a na realizáciu si najali chlapcov a dievčatá tesne po škole (ten horor by som vám neprial zažiť). Takže keď s tým, podotýkam že už po schválení top menežmentom, prišli za nami aby sme zabezpečili realizáciu, takmer sme omdleli. Na základe ich prezentácií by ste totiž nevedeli ani presunúť zápalkovú krabičku z jednej strany stola na druhú. Keď sme si pýtali niečo podrobnejšie bolo nám povedané, že je to na nás – oni dodali nápad, my ho máme zrealizovať. Pritom realizácia by si vyžiadala také zmeny, aké by ani nebolo vhodné vzhľadom na súčasné procesné toky uskutočniť.

Vtláčanie vlastného know-how

Prečo sa to deje? Externá firma má totiž väčšinou jednu dosť nepríjemnú taktiku – chce (musí) dosiahnuť zmenu, aby mohla odôvodniť svoj nechutne vysoký príjem. Takže, obrazne povedané, ak je niečo vľavo, oni navrhnú presunúť to doprava a ak je niečo vpravo, tak to na základe ich know-how treba presunúť zase doľava. Hlavne nech je zmena výrazná. Niektoré ich nápady sú dokonca absurdné. Zažil som situáciu, keď externisti navrhovali nejaké procesné usporiadanie, a my sme nechápali ako na takýto hlúpy nápad prišli. Postupne sme z nich vymámili, že to takto videli fungovať v jednej firme v zahraničí. Lenže podmienky v tej firme boli odlišné od našich. Toto ale nikto z kompetentných nevidel a trvali na zmene – nápad sa im javil ako super. Keby sme to mali povedať obrazne, oni možno majú svoje super know-how vo forme krásne vyleštenej kocky, my máme ale kruhový otvor. Ako napchať kocku do kruhového otvoru? No treba použiť dosť veľké kladivo! A toto kladivo je obalamútené vednie firmy.

Kradnutie know-how

Ďalšou nepríjemnou vecou, ktorá nastáva po príchode externých poradcov je, že si ako prvé pozrú know-how firmy. Zdôvodňujú to dôkladnou analýzou, aj keď riešenie už mali pripravené predtým ako prišli. Aký je výsledok? Nielen že im svoje know-how dáte, ešte im aj kráľovsky zaplatíte zato, že boli takí láskaví, a zobrali si ho. Tieto firmy sa totiž týmto živia. A potom pôjdu k vašej konkurencii a s referenciami, že radili aj vám, ho tam odovzdajú. Originálny spôsob stierania rozdielov na trhu!

Prečo sú externé poradenské firmy považované napriek tomu za výhodné a stále dokážu na slovenskom trhu ryžovať? Tajomstvo tkvie vo forme nákladov. Ak zamestnávate ľudí, platíte za nich odvody, dane atď. sú to tzv. operatívne náklady (OPEX), ktoré sú účtovne považované za „zlé“ – priamy požierač zisku. Zatiaľ čo kupovanie niečoho zvonku (ako dielo) je považované za investíciu (CAPEX) a firma účtovne vyzerá akoby rástla = investovala do svojho rozvoja. Neviem či si všetci uvedomujete zvrátenosť tejto účtovníckej logiky. Sám som k tomu kedysi povedal: „Ak by som mal vlastnú firmu a môj účtovník by ma presviedčal, že nemám zaplatiť novému skúsenému zamestancovi 100 ale radšej externistom 10.000 (z mojich peňazí!), tak by som dal nastúpiť celú firmu a tohoto človeka by som verejne pre výstrahu popravil.“ Práve preto potom snahy o zlepšovanie procesov a vypočítavanie ušetrených 1,237 človeka vyznievajú ako smiešna hra na vojačikov. Všetky snahy o úsporu nákladov totiž „zhltne“ jeden takýto nezmyselný „projekt“. Okrem toho, keby sa táto logika neuplatňovala, možno by ste mohli mať v pohode na každom oddelení aj o jedného človeka naviac, stíhali by ste aj zlepšovať aj bežnú operatívu a mali by ste stále lepší zisk. Obludnosť tejto účtovnej filozofie totiž zanecháva následky v podobe tlakov na znižovanie stavov zamestnancov (= ich prepúšťanie) aj keď to nie je nutné a dali by sa nájsť rezervy na úspory inde.

Čo povedať k tejto téme na záver? Pri logickej úvahe o tom „Prečo firmy "kupujú" konzultantov a externé firmy"?“ vám prídu na mysel asi len dva dvôvody a ani jeden nie je dobrý:

1)    buď máte manažment, ktorý je neskúsený (kinder manažment) alebo hlúpy a každý externý poradca ich oblbne krásnymi prezentáciami, alebo

2)    si tu niekto robí krásny „tunel“, čo je dôvod na podanie trestného oznámenia

 

Späť na predchádzajúcu kapitolu                                           Pokračovať na ďalšiu kapitolu

Späť na Obsah (začiatok Procesného riadenia)

 

 

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.