Choď na obsah Choď na menu
 


4. Systém ako valcujúci stroj

Je dôležité aký systém riadenia zvolíte? Ako sa vzájomne ovplyvňujú zvolený systém a idey, ciele, vízie firmy? Aby sme toto pochopili, skúsme si zobrať za príklad niečo, čo väčšina ľudí pozná: Finančné poradenstvo.

Už nejakú chvíľu sa aj na Slovensku prejavujú snahy zákonom vymedziť pojem finančny poradca. Podľa tejto idey, by mal byť poradca nezávislý aby mohol radiť – v opačnom prípade je to iba predajca produktov. Čo to znamená? Že nemôžete zastupovať nejakú konkrétnu poisťovňu, nanominovať sa k zákazníkovi a presvedčiť ho aby si kúpil produkt ktorý možno ani nenapĺňa jeho ciele (a to som ešte mierny) len preto, lebo iný nemáte. Hlavná myšlienka tohoto zákona teda je, aby mal klient na výber a v ktoromkoľvek bode vedel povedať STOP.

Čo však keď tí čo predávali produkty iba rozšíria svoje pôsobenie, napríklad sa odtrhnú od konkrétnej firmy resp. založia inú, ale ponechajú si „osvedčený“ starý systém – MLM (multi level marketing)? Celý tento prepracovaný a naozaj šikovný systém je totiž založený preto, aby znásobil predaj a zminimalizoval náklady. Zachytili ste to? Je zameraný na predaj! Teda aj keď títo ľudia budú veľmi chcieť byť kvalitnými poradcami, ak nebudú predávať produkty, a môžu ich mať na výber aj milión, nebudú mať čo jesť a možno sa z nich stanú aj bezdomovci. Systém, ktorý si zvolili ich rozdrví, požuje a vypľuje. Stali sa síce nezávislými na jednej konkrétnej firme ale stále sú závislí na predaji, takže keď ku koncu mesiaca zistia, že ešte nič nepredali, u najbližšieho klienta spravia všetko preto, aby to napravili. Je toto naplnenie ducha zákona o nevytváraní tlaku na klienta?

Čo treba urobiť? Na prvý pohľad je to jednoduché – zmeniť systém. Realizácia tejto zmeny je ale zložitejšia. Treba si uvedomiť aké ciele sledujete. Chcete byť poradcom – tak raďte. Tu sa odchovanec MLM spýta: „A z čoho budem žiť“? Moja odpoveď znie - no predsa z poradenstva. Uvedomujem si, že toto na Slovensku ešte nie je v móde, aby si niekto za radu pýtal peniaze, inak to ale nejde.

Skúsme si teda načrtnúť systém, ktorým by sa to dalo dosiahnuť:

Za prvé, takúto firmu musí založiť majiteľ, ktorý má dostatočné finančné krytie – „nedá se svítit“.

Tento majiteľ zamestná (!) a vyškolí finančných poradcov. Čiže žiadni živnostníci, ktorí živia 10 poschodí nad sebou.

Potom spraví reklamu alebo vydá PR článok (!) kde vysvetlí, že existujú tri úrovne „finančného poradenstva“: 1. Predajca produktov konkrétnej firmy, 2. Predajca produktov rôznych firiem a 3. Nezávislý poradca.

Zverejní jasný cenník. Napr. analýza súčasného stavu príjmov a výdajov domácnosti spolu s auditom úverových a investičných zmlúv – 70€, návrh na racionalizáciu výdajov – 30€, ročný paušál na konzultácie o prípadných investičných ponukách 150€ alebo, keď klient nechce paušál, tak cenník za jednotlivé  konzultácie. Samozrejme platí, že jedna služba nebude viazaná inou (výnimku tvorí určitá logická postupnosť - nemôžete napríklad racionalizovať financie rodiny, keď nemáte spravenú analýzu). Toto dáva klientovi možnosť kedykoľvek tento proces ukončiť a napr. pokračovať v hľadaní produktov samostatne a finančný poradca dostane zaplatené a nebude vystresovaný keď niečo nepredá.

Firma môže zverejniť aj informáciu, že tak ako u lekára sú niektoré úkony alebo ich časť krytá poisťovňou, aj klienti si môžu tieto náklady na poplatky znížiť, ak využijú ponuku konkrétnych produktov, ktoré im finančný poradca poradí a uzavrú sa cez neho. Napr. za dlhodobý produkt (životné poistenie alebo dôchodkové sporenie) mínus 50% zo 100€, za strednodobý produkt mínus 25%. Ak si teda uzavrie dve zmluvy na sporenie, má poradenstvo zadarmo, lebo peniaze získa firma ako províziu za predaj od konkrétnej poisťovne.

Pochopené? Zvolili sme systém, ktorým sa vieme dopracovať k cielu najkratším spôsobom. Ohýbať systém, ktorý má iné ciele sa nedoporučuje, lebo v konečnom dôsledku on ohne vás, bez ohľadu na to akú dobrú myšlienku ste chceli presadiť. Vrátime sa k tomu ešte v kapitole o IT.

 

Späť na predchádzajúcu kapitolu                                           Pokračovať na ďalšiu kapitolu

Späť na Obsah (začiatok Procesného riadenia)

 

 

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.