Choď na obsah Choď na menu
 


3. Rozdiel medzi aktívnym a pasívnym riadením

Každá firma, ktorá sa rozhoduje ako riadiť má v podstate dve možnosti – aktívnu a pasívnu. Pri pasívnej si nastaví systém cez vydanie vnútropodnikových smerníc a potom nejakými auditmi kontroluje ich dodržiavanie a robí „nápravné opatrenia“. Tak to káže napríklad „klasická“ norma ISO 9001:2000. Každý kto chce (alebo musí mať) certifikát, si to takto nastaví a všetci sú spokojní. Toto je ale naozaj iba pasívne riadenie. Aby sme pochopili rozdiel uvediem príklad z každodennej praxe, z riadenia dopravy.

Aj tu je použitý pasívny spôsob riadenia – je vydaná vyhláška, sú osadené značky a polícia pravidelne kontroluje dodržiavanie predpisov – meria rýchlosť, kontroluje doklady a dá vám fúkať ak má podozrenie na alkohol. Ale je veľa situácií, ktoré sa takto riešiť nedajú. Napríklad pravidelné dopravné špičky. Prečo vznikajú? A keď sú časté a predvídateľné, prečo s tým nikto nevie nič urobiť? Nebudem sa samozrejme zoširoka zaoberať rozšírovaním ciest, ktoré sa aj tak niekde „zlejú“ do jednoprúdovky a keď tam vznikne havária..., ale pozrieme sa na jednu konkrétnu situáciu, s ktorou sa aj ja denne potýkam.

Každé ráno vzniká pred hlavným semaforom, púšťajúcim dopravu na výpadovku do mesta, dopravná zápcha. Tá je spôsobená aj tým, že do príjazdovej hlavnej cesty ústia 3 odbočky, ktorými si vodiči „skracujú“ cestu aby sa rýchlejšie dostali k semaforu. Výsledok je ten, že hlavný prúd sa takmer nehýbe, najmä tí, ktorí sú ešte pred treťou prípojkou. Toto vodičov presviedča, že predbiehať bočnými cestami sa oplatí a tak ich je tam stále viac. Obávam sa, že raz sa to skončí strelbou.

Ako by sa to dalo zmeniť? Nastaviť aktívne riadenie priamo „do hláv“ vodičov, ktorí idú po hlavnej ceste. Súčasným pravidlom je totiž určitá „slušnosť“, že každé druhé auto by malo ísť z bočnej cesty inak ste arogantný tupec. Ale to je práve zlé rozmýšlanie!

Upozorňujem, že nasledovné som neprepočítaval ani nesimuloval na počítači – môže si to teda kľudne nejaký študent zobrať ako diplomovú prácu. Logická úvaha ale hovorí: Keď z prvej odbočky pustíte pred seba auto, pri druhej pustí pred seba niekoho toto auto pred vami a tiež vy, pri tretej všetci štyria (!) pustíte pred seba auto a tým máte pred sebou nakoniec 7 áut! Keď zoberieme do úvahy, že musíte pribrzdiť aby ste niekoho mohli pustiť, spomalujete tak dopravu ešte viac. Ďalšie obmedzenie je semafor, ktorý tiež púšťa len v určitých intervaloch a celé to viac zbrzďuje.

Riešením je zabudnúť na slušnosť tohoto typu a riadiť si to inak. Napríklad pri prvej odbočke prejdú najprv dve autá a až potom sa pustí tretie zboku. Pri druhej odbočke už treba počítať s tým, že sú v slede za sebou 3 autá, takže si odpočítate min. 3 po hlavnej, a až potom pusíte niekoho zboku. A pri tretej odbočke už si musíte odpočítať aspoň 4 autá kým sa odhodláte zbrzdiť dopravu pustením niekoho zboku. Tento spôsob riadenia má okrem priameho výsledku – zvýšenie plynulosti cestovania po hlavnej ceste ešte ďalší podporný efekt a to, že vodiči, snažiaci sa vás predbehnúť po bočnej ceste, zistia že sa im to vôbec neoplatí, a tak sa po čase „vrátia“ späť na hlavnú a tým sa efekt znásobí = nastane zmena rozmýšľania.

Samozrejme aby sme vedeli koľko áut má prejsť kým niekoho pustíte, nestačí niečo vypočítať. V praxi to funguje vždy tak, že si niekto sadne a meria priamo na mieste a až potom aplikuje nejaké riadenie. Toto je základný princíp  aktívneho riadenia – neteoretizovať ale merať a pozorovať, a až potom rozhodnúť. Prečo? Lebo vám sa situácia môže javiť ako jednoduchá, ale čo keď má na celkovú plynulosť vplyv ešte niečo iné, čo by ste nedokázali „vypočítať“?

Bolo by super, keby takéto niečo spravila aj polícia a potom by dala vodičom pomôcky, napríklad pomocné značky pred odbočkami (prípojkami) neriadenými svetelnou signalizáciou. Tento spôsob riadenia je ale veľmi namáhavý a vyžaduje vašu neustálu pozornosť. Inak sa to ale nedá. Veď si uvedomte že slovo riadenie je odvodené práve od toho, že riadite auto. Skúšali ste to už niekedy „pasívne“, napríklad tak, že sa pred seba na cestu pozriete raz za 5 minút aby ste si spravili „audit“ či ešte idete po ceste a prípadne skorigovali smer jazdy? To by dopadlo! Aj tu musíte stále pozerať pred seba, za seba, okolo seba a každú sekundu urobiť niekedy aj viac rozhodnutí.

Toto je aktíve riadenie.

 

Späť na predchádzajúcu kapitolu                                           Pokračovať na ďalšiu kapitolu

Späť na Obsah (začiatok Procesného riadenia)

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.