Choď na obsah Choď na menu
 


2. Úvod

Tí z vás, ktorí robia alebo niekedy robili vo veľkých firmách sa často stretávajú s „klasickými chorobami“ veľkých firiem – neschopnosťou pružne reagovať na potreby nielen klientov ale aj vlasných zamestnancov (neflexibilitou), šetrením na drobnostiach pričom na megalomanské a väčšinou zbytočné projekty vyhadzujú kopu peňazí, najímajú si externé „poradenské“ firmy, ktorých jediná pridaná hodnota je krátke pôsobenie vo firme (aspoň nenarobia veľa škody), IT ktorého reakčný čas sa meria na mesiace až roky atď.

Rád používam na to znázornenie, s ktorým sa zrejme stotožníte: Pružne reagujúca firma je ako plachetnica. Keď kapitán povie „Doľava!“, prehodia plachty a idú doľava. Naproti tomu nepružná firma je ako veľký zaoceánsky parník, Keď kapitán povie „Doľava!“, tak najprv dva dni brzdí a potom... už samozrejme nemôže ísť doľava lebo cieľový bod dávno minul, takže musí ísť vlastne dozadu doľava. A toto sa opakuje v cykloch.

Takáto firma stráca na konkurencieschopnosti a dostáva na psychiatriu vlastných zamestnancov, ktorí len zdravým sedliackym rozumom chápu, že nič nefunguje tak ako má, ale nedokážu s tým takmer nič urobiť. To čo vyvinie je už cca dva roky zastaralé a preto musí neustále niečo vyvýjať, čomu venuje asi 90% svojej energie. Samozrejme potom nezostáva čas na „drobnosti“. Problém ale je, že práve tieto „drobnosti“, čiže zmeny „krok za krokom“ na už existujúcich SW alebo systémoch – to je procesné riadenie. Takže aj keď majú manažéri firmy plné ústa riadenia procesov, v skutočnosti len ničia dobrú povesť metodiky, ktorej základnou úlohou je dať im do rúk účinné nástroje efektívneho riadenia firmy. Končí to tak, že zamestnanci sú rezignovaní, apatickí a dokonca alergickí na čokoľvek, čo súvisí s pojmom „procesné riadenie“.

Na to aby firma dobre fungovala musí spĺňať dva základné predpoklady:

1)    Musí používať správny systém riadenia

2)    Musí mať motivovaných a hlavne správne vyškolených ľudí na všetkých dôležitých postoch

Na to aby sme zistili čo treba spraviť aby sme tieto dva predpoklady naplnili, musíme najprv pochopiť, prečo dochádza k problémom v týchto oblastiach. Tieto stránky sa snažia nastaviť zrkadlo, a tak ako v rozprávke „Nekonečný príbeh“, môžete pri ich čítaní s hrôzou utiecť, alebo skorigovať to zlé čo vidíte a ísť ďalej.

Ste pripravení na pohľad do zrkadla? Tak ideme na to.

 

Späť na predchádzajúcu kapitolu                                           Pokračovať na ďalšiu kapitolu

Späť na Obsah (začiatok Procesného riadenia)

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.